Skip to main content

Nyhetsbrev – SPAM – Nei takk

Jeg leste et innlegg en dag på Linkedin, skrevet at Kristoffer Engstrøm i DNV – dette fikk meg til å skrive det jeg lenge har tenkt på. https://www.linkedin.com/posts/odd-gunnar-haug-b18252_kanan-adobe-redhat-activity-7038489471914287104-JXwL?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Som kunde gjennom 11 år, med masse SPAM mailer, og som forhandler og rådgiver de siste 25 årene, så har jeg selv stått midt i «SPAM stormen». Jeg var ansvarlig for å bygge opp Adobe butikken til Inmeta fra 0 til 62% i Norge, og det ble sendt ut masse mail til kundene. Etter hvert hadde jeg også ansvaret for Symantec, og en måned fikk jeg 36 nyhetsbrev bare fra Symantec, som de ville at jeg skulle ta videre til alle kundene. Noe ble sendt, men mye stoppet hos meg, for alt var ikke interessant for alle. Dette var tidlig på 2000 tallet at vi erfarte dette. På slutten av Inmeta perioden fusjonerte selskapet med Crayon i 2010, og jeg hadde ansvaret for 20 produsenter, som ALLE ville at man skulle informere videre om sitt til alle kunder – og man måtte derfor være svært selektiv for ikke å bli svartelistet.

Jeg sluttet i Crayon og begynte i Atea, og igjen var det mye informasjon som skulle tas videre til kunder over hele landet, og med så mange kunder at det var umulig å treffe alle med relevant informasjonen. Jeg ville informere kundene via Web i stedet for mail, men ledelsen ville ikke ha det slik.

I 2018 startet jeg opp en liten forhandler som heter KANAN, der fokuset er å hjelpe kunder med å være riktig lisensiert. Hver dag løser vi nye «kunde utfordringer» – i all hovedsak knyttet til lisensieringen – men det hender også er det har sammenheng med avtaler som blokkeres, installasjoner som slutter å virke, og mye annet. Ikke noe av dette løses igjennom ett nyhetsbrev, men noen ganger har vi delt enkelte slike løsninger på Web med andre kunder. I all hovedsak kontakter kundene oss – når de har en utfordring, og vi trekker i det vi har av tråder for å løse problemene. Med 75 års erfaring med Adobe involvert hver gang kunden har ett behov, god kjennskap til deres lisensprogrammer og organisasjon i inn og utland, så klarer vi å hjelpe mange kunder med å løse opp i flokene.

Når det ikke er noen problemer som «henger», så er det godt å heller ta på seg joggeskoa og gå seg en tur, trekke litt frisk luft, og slappe av mens man tenker på gode løsninger. Heller det, enn å prøve å sy sammen ett nytt nyhetsbrev – eller prøve å selge noe til kunder som IKKE HAR ETT BEHOV. For om alt går på skinner, så er alle kundene godt fornøyd, og da er ingen tjent med mas. Fra 2018, så er antall nyhetsbrev fra KANAN mer enn halvert fra 11 det første året, samtidig som at antall produsenter er økt betydelig. I 2022 bestemte vi oss også for å kutte ned på salgsaktiviteten, ved å snu fokuset i bedriften ytterligere mot å hjelpe de som trenger hjelp fremfor å selge – og fokuset gir gode resultater. Etter god gaselle-vekst de første årene, så har omsetningen første halvår 2024 mer enn doblet seg.

Odd Gunnar Haug @ KANAN

kanan #adobe #redhat #lisensadministrasjon #lisenser

Til slutt ett lite hjertesukk:
KANAN ble etablert i 2018, og siden den gang har vi årlig fått minst 10 henvendelser fra selgers som skal SELGE oss nye mobilabonnement. Vi kan spare både 10 og 20 kroner, og kanskje få en gigabyte ekstra med lagringsplass. Dette er helt uinteressant for en bedrift som omsetter for mange millioner kroner og som hjelper kunder å spare millioner, å ta «risikoen» det er å bytte, for å kunne spare 10 kroner. Langt mer interessant er det med et stabilt kundeforhold til en mobiloperatør som ikke sender oss SPAM, som ikke maser på telefon, og som gir oss ekstra service. Skulle vi ønske oss noe så var det innsyn i hvem vi har snakket med lenger enn 3 mnd tilbake i tid. Et enkelt og problemfritt abonnement som virker over alt, og der vi har tilgang til historikk på nett, og en support på telefon eller chat som svarer og hjelper oss med en gang. Den operatøren vi selv har valgt, svarer oss best på disse punktene, og er den som ligner mest på oss selv i KANAN – og da vil vi ikke bytte. Er det slik at du selger mobilabonnement, og du ikke tilbyr det vi etterspør, så ringer du heller til en annen mulig kunde. Da sparer vi alle dyrebar tid – og kan heller gå oss en tur i frisk luft! For oss er denne turen verdt mye mer enn 10 kroner!! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *