Skip to main content

Adobe produkter og lisensavtaler

Adobe har over 70 produkter, som vi her har gruppert inn i produktfamilier. Klikk på trekantene nedenfor for å se detaljer om enkeltproduktene i disse grupperingene:

ADOBE PRODUKTER

ACROBAT (Document Cloud) – er en familie med produkter for å behandle .PDF filer. Et viktig verktøy for å samle informasjon fra mange kilder, bilder o.l. til ett felles ISO-format = .PDF, som gjør at innholdet blir «likt» uavhengig av verktøy som benyttes for å lage innholdet, og printer eller skjerm det skal skrives ut på…

ACROBAT PROFESSIONAL – hovedversjonen av Acrobat som inngår i Creative Cloud – og som har «alle funksjonene». Pro har ca dobbelt så mange funksjoner som Standard. Dedaction for å sladde tilbud. Støtte for Powerpoint og Outlook i tillegg til de vanlige MS-office verktøyene. Mest av de nye AI funksjonene, muligheter i forhold til digitale signaturer, og mye mer. Proff versjonen – for de som jobber med markedsføring eller aktiv bruk av teknologien.

ACROBAT STANDARD – er Acrobat for «kontormedarbeideren». Ikke de mest avanserte funksjonene, men mulighet til å slå sammen informasjon fra flere kilder, støtte for Word, Excel i tillegg til muligheten for å printe til en PDF. Kan slå sammen .PDF filer fra foskjellige kilder til en PDF. Ca halvparten av funksjonen i Pro, men «godt nok» for en vanlig kontorbruker. Tidligere var det ikke Acrobat Standard for Mac, det er kommet til den seneste tiden.

ADOBE READER – Gratisversjonen til Adobe for å se, lese og skrive ut en .PDF fil. (Men ikke redigere på en .PDF fil.) Et verktøy som følger gratis med de fleste Mac og Windows maskiner, i tillegg til lesebrett og mobiltelefoner.

CREATIVE CLOUD – pakken med over 20 hovedprodukter som Acrobat, Photoshop, Illustrator osv. i tillegg til apper og tjenester for de som jobber kreativt med trykksaker, web og video. «Verktøykassa» for alle kreative, som er særdeles billig sammenlignet med «håndtverksbilen» til en snekker eller elektrikker…

Desktop produkter
ACROBAT PROFESSIONAL – Det komplette PDF-verktøyet. (se Acrobat ovenfor.)
PHOTOSHOP – Bilde redigering og konstruksjon av bilder
ILLUSTRATOR – Vektor grafikk og illustrasjoner
INDESIGN – For å lage sider, design/layout og publisering av magasin og trykksaker
XD – Design, prototyping og deling av design
PREMIERE PRO – Video produksjon og redigering
AFTER EFFECTS – Visuelle effekter som man ser på kino (+motion graphics)
DIMENSION – Fotorealistisk gjengivelse for div. design
LIGHTROOM – Mørkeromsverktøyet for å jobbe med bildevolumer – sky basert.
LIGHTROOM CLASSIC – Desktop versjonen av Lightroom (Stand alone versjonen)
DREAMWEAVER – Web redigering, app design, og koding
ANIMATE – En ny æra for animasjon. Hvilken som helst plattform, enhet og stil.
CHARACTER ANIMATOR – Real-time 20 char. animation with live output
AUDITON – Lydredigering for TV-selskaper, video og film
BRIDGE – Sentraliser de kreative ressursene dine
MEDIA ENCODER – Quickly output video files for virtually any screen
INCOPY – Samarbeid med tekstforfattere og redaktører
UXP DEVELOPER TOOLS – Lage, utvikle og feilsøkeUXP-dreevne pugin-moduler.
AERO (Beta) – For å utfylle og skape mer komplekse AR-opplevelser.

Prelude CC – Streamline the import and logging of video footage *
Fuse CC (Beta) – Lag egne 3D-figurer for Photoshop-prosjektene dine
Behance – Vis og oppdag kreative arbeider
Portfolio – Opprett ditt eget personlige nettsted
SPARK – Lag grafikk, nettsider og videoer på minutter
CAMERA RAW –

Mobil apps tillegg
Adobe Express
Photoshop Express
Illustrator
Premiere Rush
Fresco
Aero
Capture
Frame.io
Spark Video
Spark Page
Behance
Acrobat Reader
Scan
Fill & Sign
Photoshop Sketch
Photoshop Fix
Photoshop Mix

Web apps tillegg
Adobe Express
Photoshop
Adobe Fonts
Adobe Stock
Behance
Acrobat ( Document Cloud )
Frame.io
Portfolio
Adobe Color
Adobe Live
Lightroom Web
Mixamo

SUBSTANCE 3D COLLECTION – en pakke med produkter for å jobbe med 3D, og for å linke Adobe sine Creative Cloud produkter sammen med 3D verktøy fra andre aktører. Collection er pakken tilgjengelig fra Adobe…

Desktop apps
SUBSTANCE 3D PAINTER – Teksturer 3D-modeller i sanntid
SUBSTANCE 3D SAMPLER – Opprett 3D-ressurser fra bilder fra virkeligheten
SUBSTANCE 3D DESIGNER – Design parametriske 3D-ressurser med full kontroll
SUBSTANCE 3D STAGER – Komponer og gjengi fotorealistike 3D-scener

Web
SUBSTANCE 3D Assets
SUBSTANCE 3D Community Assets

TECHNICALSUIT – en Adobe Technical Communication Suite med produkter for å jobbe med tunge trykksaker store indekser, flere dokumenter og teknisk dokumentasjon, samt hjelpefiler til web-applikasjoner o.l. Når Word og enklere verktøy kommer til kort…

Desktop apps
FRAMEMAKER – er verktøyet for enkelt å lage og publisere tunge tekniske dokumentasjoner
ROBOHELP OFFICE – for å levere personifiserte opplevelse på ulike enheter
CAPTIVATE – er løsningen for å lage smarte eLærings løsninger
ACROBAT PRO – lage og dele forretnings dokumenter som fremstår som både flotte og profesjonelle
ADOBE PRESENTER – er verktøyet for å transformere en PowerPoint presentasjon til interaktiv eLæring

STOCK eller -PRO versjoner av Creative Cloud lisensene – Adobe Stock er bildedatabasen til Adobe som man kan kjøpe tilgang til på forskjellige måter. Via Adobe Stock med 10, 40 eller 750 bilder pr mnd, eller via PRO lisenser med fri tilgang…

ADOBE STOCK SMALL – 10 bilder pr måned (Liten)
ADOBE STOCK OTHER – 40 bilder pr måned (Middels) / eller 6 videoer pr mnd.
ADOBE STOCK LARGE – 750 bilder pr måned (Stor-pakke) / eller 25 videoer pr mnd.

PRO – oppgradering av Creative Cloud og alle enkelt produktene som Photoshop, InDesign, Illustrator osv. til CC ALL APPS PRO, PHOTOSHOP PRO, INDESIGN PRO, ILLUSTRATOR PRO osv. – så har alle «fri tilgang» til Adobe Stock bildene. (Det gjelder «alle eller ingen» i forhold til PRO oppgradering.)

ADOBE INDESIGN SERVER – Fordelt på 4 forskjellige lisenser – Premium, Limited, Development eller Developer lisens.

Adobe InDesign Server har tidligere vært tilgjengelig via et eget server-lisensieringsprogram fra Adobe som het FLP, frem til og med 2019 versjonen. Fra 2020 så er lisensmodellen erstattet av abonnement via VIP-programmet til Adobe. Dette er tilgjengelig på tilsvarende måte som Acrobat og Creative Cloud – og de andre abonnementene fra selskapet.  

Med dette skiftet, så har også produktet skiftet fra å være serienummer basert til å være abonnementsbasert, der det er ePost som styrer koblingen mellom installert programvare og lisensen/abonnementet.

Det er følgende hovedversjoner av InDesign Server:

  • Premium license
    For bruk med automatiserte publiseringsløsninger gjort tilgjengelig for kunder eller brukere andre enn lisensinnehaverens ansatte via internett i tillegg til rettigheter til å bruke løsningen på et intranett. Det er ingen begrensning på antall brukere for denne lisensen. Partnere eller sluttbrukere har lov til å bruke Premium-lisensmodellen i hostede eller SaaS-baserte løsninger, men InDesign Server må da være en integrert komponent i en større løsning, ikke som en frittstående tjeneste.
  • Limited license
    For bruk med automatiserte løsninger som kun gjøres tilgjengelige i selskaps interne nettverk (intranett), begrenset til ansatte hos lisensinnehaveren.
  • Development license
    For testing eller igangkjøring av InDesign Server-løsninger, ikke for produksjonsbruk. Leverer samme produkt som utvikler lisensen men uten vannmerke
  • Developer license
    Utviklerlisens som vil generere et vannmerke på alle sidene. Slipp og feilsøk versjoner av InDesign Server-programvare for utviklere, som gjør det mulig for dem å evaluere programvaren, prototypen og bygge løsningen.
  • Trial
    90-dagers prøveversjon av InDesign Server. Kan konverteres til produksjon når lisens er kjøpt

For mer informasjon om løsningene: https://www.adobe.com/no/products/indesignserver/buying-guide-displayTab3.html

Vurderer dere InDesign server, så ta kontakt med oss nedenfor.

FRAME.io – Gjør overgangen fra kamera til redigering friksjonsfri, med automatisert overgang fra Frame.io til Lightroom – nå tilgjengelig i Beta…

Det er bare å koble kameraet til det skyaktiverte kameraet ditt til Frame.io, koble Lightroom-kontoen din til et Frame.io-prosjekt, og etter hvert som du tar bilder, vil bildene dine automatisk vises i Lightroom på skrivebord, mobil og nett. Artikkel med mer detaljer: https://blog.frame.io/2024/08/19/camera-to-cloud-integration-with-adobe-lightroom/

… RESTEN – Acrobat Sign, Adobe Express, AI Assisten, Robohelp Server, Photoshop Elements, Premiere Elements…

ACROBAT SIGN SOLUTIONS – Digitale signaturer og Bank-ID løsninger
ADOBE EXPRESS – AI løsningene i forhold til bildegenerering og kunstig genererte bilder
AI ASSISTENT – Tillegg til Acrobat for AI funksjoner i Acrobat
ROBOHELP SERVER – Server løsning for delt bruk av Robohelp
PHOTOSHOP ELEMENTS / PREMIERE ELEMENTS – Enkleste versjon av Photoshop og Premiere (Kun eie)

Lurer du fortsatt på hvilket produkt som er det rette for dere, så ta kontakt så ser vi hvordan vi finner frem til riktig lisensløsning for deres lisensutfordringer. Er det best pris på Adobe lisenser som gjelder, så har vi også tips til hvordan det kan oppnås.

ADOBE LISENSER

TEAMS LISENSER

Dette er den vanligste lisensformen hos Adobe, designet for SMB bedrifter og mindre arbeidsgrupper. Her kan man benytte vanlig «Adobe-ID» (Privat tilgang) for tilgang til lisensen, eller «Business-ID» som tilhører bedriften.

ENTERPRISE LISENSER

Dette er lisenser for større bedrifter, som ønsker å administrere sine lisenser fra AD, slik at de kan muliggjøre «Single-Sign-On» for brukerne, og enklere bruk av lisensene. Denne lisensen støtter også Enterprise-ID og Federated-ID.

Lisens administrator kan etter at løsningen er satt opp, administrere også Adobe lisensene via grupper i AD. Brukere som slutter i organisasjonen, vil når bruker slettes fra AD, også få frigjort lisensen – slik får man også passet på å få frigjort lisenser som kan være av krevende oppgave i større konsern-bedrifter.

I tillegg til Teams og Enterprise så er det også vanlig lisens, og PRO lisens av Creative Cloud produktene og alle enkelt produktene som inngår i denne pakken. For kunder med Enterprise, så er PRO blitt obligatorisk, mens kunder med Teams lisenser kan fortsatt velge Pro eller ikke selv om Adobe legger opp til en «automatisk oppjustering» av alle kunder til PRO.

ADOBE MARKEDSSEGMENTER

CORP

CORP er for private bedrifter – og den vanligste lisensformen.

Disse avtalen kan linkes sammen til konsernstrukturer. Slik at man i større konsern kan ha flere adskilte avtaler som administreres hver for seg, men der man får rabatter ut fra det samlede volumet. En av de gunstige løsningene som flere av våre kunder benytter.

GOV

GOV er for offentlige virksomheter – administrasjon i kommuner, fylkeskommuner og statlig virksomhet. Disse avtalen kan ikke linkes sammen til konsernstrukturer.

VIP GOV avtalene har noen egne FRL lisenser (Isolated / Online Feature Restricted License) for bl.a. politi og forsvar, der de har behov for lisenser uten tilgang til internet.

EDU

EDU er for skoler, videregående skoler, utdanning, forskning og None-Profit.

Samt eiere av slike skoler – som fylkeskommuner eller andre skoleiere.

ADOBE AVTALER

Produktene kan kjøpes inn fra forskjellige avtaler – enten man vil eie eller leie, men langt fra alle produktene finnes som «eie lisens», en avtaleform som gradvis fases ut hos Adobe.

LEIE:

VIP AVTALE – 1 eller 3 års avtale.

VIP pris nivåer
1 – Ved totalt volum på 1-9 lisenser
2 – Ved totalt volum på 10-49 lisenser
3 – Ved totalt volum på 50-99 lisenser
4 – Ved totalt volum på 100+ lisenser
x – I tillegg finnes det noen «spesialnivåer» for større kunder.

Ved nivå 2, og kjøp av 10 eller flere lisenser, kan man inngå en 3 års commit, og får da ekstra rabatt. Ca 5% på teams lisenser og 10% på enterprise lisenser. Prisnivåene oppgraderes da fra 2 til 12, fra 3 til 13 og fra 4 til 14. Prisene i EURO endres på denne avtalen for hver måned.

VIP MP AVTALE – 1 eller 3 års avtale. (Tar over etter VIP)

VIP MP pris nivåer
1 – Ved totalt volum på 1-9 lisenser
2 – Ved totalt volum på 10-49 lisenser
3 – Ved totalt volum på 50-99 lisenser
4 – Ved totalt volum på 100+ lisenser
x – I tillegg finnes det noen «spesialnivåer» for større kunder.

Ved kjøp av 10 eller flere lisenser, kan man inngå en 3 års commit, og får da ekstra rabatt. Ca 5% på teams lisenser og 10% på enterprise lisenser. Prisnivåene oppgraderes fra 2 til 12, fra 3 til 13 og fra 4 til 14. Prisene i EURO endres på denne avtalen for hver dag. VIP MP tar gradvis over for VIP etter hvert som ny funksjonalitet blir overført til VIP Marketplace slik at denne kan overta for VIP.

ETLA – 3 års avtale for større kunder.

EIE:

TLP – kjøp uten krav til minste volum.

TLP er løsningen for de som ikke vil inngå en avtale, eller ikke har volum stort nok til å få etablert en innkjøpsavtale.

CLP – 2 års kjøpsavtale med volumkrav.

CLP er løsningen for de som har ett vist volum, slik at en 2 års avtale kan inngås. Rabatten man oppnår avhenger av antall lisenser man trenger – som igjen regnes ut fra ett poengsystem fra hver lisens, oppgradering og evt. vedlikehold. Eksempelvis teller en Acrobat Standard 360 poeng, oppgradering 165 poeng, mens Pro teller 540 poeng, og oppgradering til Pro 240 poeng. Slik at man må se på hele lisensbehovet, og hvor mange poeng dette gir, for å bestemme nivået på avtalen.

CLP pris nivåer
1 – 8000 – 99.999 poeng
2 – 100.000 – 299.999 poeng
3 – 300.000 – 999.999 poeng
4 – 1.000.000 + poeng

FLP – egen avtale for server-produkter.

Med produktutvalget, lisenstypene, markedssegmentene, evt. PRO versjoner av lisensene, 1 og 3 års avtale, og de forskjellige avtaletypene, så har Adobe generert over 200.000 forskjellige varenummer med tilhørende priser.

ADOBE FIREFLY, ADOBE AI & ADOBE GENERATIVE KREDITTER

Hvordan lisensieres Adobe FireFly? og
Hvordan funger dette med Adobe Generative Kreditter?

Alle som har en «Adobe-konto», har tilgang til å benytte produktet Adobe FireFly, og ticker/betalingsløsningene har fra mars 2024 nå begynt å telle kreditter.

For bruk av produktet – gå til: https://firefly.adobe.com/

Ved bruk av FireFly, så vil man trenge «Credits / Kreditter / Generative kreditter per måned», og disse forbrukes på følgende måte: Tekst eller bilder = 1 kreditt*.

*For standardbilder på opptil 2000 x 2000 piksler. For å få de ovennevnte forbrukssatsene må du bruke den nyeste versjonen av programvaren. Brukssatsene kan variere. Abonnementer kan bli endret.

Kort fortalt – hva er Firefly?

Dette er Adobe sitt web-baserte bilderedigeringsverktøy, hvor man ved hjelp av komandoer kan manipulere eller sette sammen bilder ved hjelp av AI-funksjoner, uten å være Proff.

Hvordan får man tak i Credits/Kreditter, for bruk i FireFly?
  • 1000 kreditter – for en som har Creative Cloud All apps lisens pr mnd.
  • 1200 kreditter – for en som har Creative Cloud All apps Edition 4 / Pro – lisens pr mnd.
  • 500 kreditter – for en single app pr mnd. (Photoshop, InDesign, Illustrator osv…).
  • 700 kreditter – for en single app Pro / Edition-4 pr mnd. (Photoshop Edition 4, InDesign Ed-4 osv…).
  • 250 kreditter – Adobe Express teams lisenser pr mnd. (ca 1/3 av kosten for en single app.)
  • 250 kreditter – Adobe Express enterprise lisenser pr mnd. (ca 1/3 av kosten for single app.)
  • 0 kreditter – for InCopy.

100 kreditter – Generative Credits Add-on Teams pr mnd.
100 kreditter – Generative Credits Add-on Enterprise pr mnd.
Lisensieringen er noe likt det man har for Adobe Stock – hvor man får tilgang til produktet via andre lisenser eller ved kjøp av kreditter, men basert på egen pool pr. bruker pr mnd, og denne «poolen» tømmes hver måned. Ingen «roll-over» til neste måned.

Adobe brukere, får denne funksjonaliteten med de kreative produktene – eller så kjøper man kreditter ved å anskaffe Adobe Express eller Add-on pack. Etter hvert kommer det også AI funksjoner i andre produkter.

To nyttige FAQ linker:

https://helpx.adobe.com/firefly/using/generative-credits.html

https://helpx.adobe.com/firefly/using/generative-credits-faq.html#commercial-use


DISSE LISENSKOMBINASJONENE GIR MANGE VARIANTER

I tillegg kommer dette med ID-former, og mange kampanjer og midlertidige løsninger. Så for å finne frem til den beste løsningen for hver enkelt kunde – så er det lurt å snakke med en lisensekspert som jobber med disse problemstillingene hver dag. Dette sikkerstiller at man får råd fra en som er på toppen av kunnskapspyramiden.

Vi har vært i dette gamet siden Adobe ble etablert som selskap, de første årene som kunde.

Trenger du hjelp med å finne den beste løsningen, så ønsker vi å snakke med kundene for å finne frem til den beste løsningen – vi har litt bedre tid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *